Onlangs heb ik mijn oude auto ingeruild voor een plugin hybribe auto. Naar werk pak ik altijd de fiets, maar als ik wel met de auto ga dan zijn dat voornamelijk korte stukken. Het leek me prettig om dit op stroom te kunnen doen omdat dit aanzienlijk minder CO2-uitstoot geeft. Het hele concept van een hybride auto en het opladen hiervan was nog nieuw voor me, maar de eerste stap was het aanvragen van een laadpas zodat de auto opgeladen kan worden op het publieke laadnetwerk. Echter, wat voor stroom krijg je dan en hoe duurzaam is deze?
Hoe kom je aan een laadpas?
Voordat de auto geleverd werd heb ik gekeken hoe dat dan precies werkt met opladen. Thuis hebben we geen plek voor een laadpaal, maar er zijn wel veel laadpalen in de buurt van het publieke laadnetwerk. Via de site van de gemeente Rotterdam blijkt dat de gemeente samenwerkt met ENGIE. Op de site van ENGIE kan je een laadpas aanvragen waarmee je binnen de provincie Zuid-Holland goedkoper kan laden. Deze heb ik aangevraagd en 2 dagen later lag hij op de mat. Tijdens de levering van de auto kreeg ik bij de KIA dealer ook nog een laadpas van KIA genaamd KIA Charge.
Hoe weet je of de stroom die je “tankt” groene stroom is?
Ik ben nu dus in het bezit van twee verschillende laadpassen. Één van ENGIE en één van KIA Charge. Van beide leveranciers ben ik de site afgestruind om erachter te komen wat voor stroom ze leveren op het publieke laadnetwerk, maar nergens wordt vermeld wat voor stroom je via het publieke laadnetwerk tankt. Daarom ben ik contact gaan zoeken met de klantenservices.
KIA Charge geeft aan dat ze zelf geen stroom leveren, maar dat dit gebeurt via de aanbieders van de laadpalen. Zij geven aan dat je bij de laadpaalaanbieders moet zijn om te weten te komen of hun stroom groen is. Echter werken zij samen met 818(!) aanbieders. Een onmogelijke opgave dus om dit altijd zeker te weten.
De ENGIE klantenservice geeft aan dat ze op het publieke laadpaalnetwerk gecertificeerde groene stroom leveren uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon, wind, biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland. Aangezien ik op de site niets kon vinden vond ik dit beter dan verwacht. Zelf heb ik het liefst een aanbieder die in zijn totale energiemix geen grijze stroom gebruikt. ENGIE doet dit nog wel.
Makkelijker is in ieder geval om een laadpas aan te vragen bij een leverancier die nadrukkelijk benoemt dat hun stroom groen is en waar deze stroom vandaan komt. Het beste is om voor 100% groene energie vanuit Nederland te gaan.
Bij welke leveranciers kan je groene stroom tanken?
De zoektocht naar welke energieleveranciers groene stroom aanbieden via het publieke laadnetwerk leverde in ieder geval nog deze aanbieders op:
- Greenchoice – €0,30 starttarief, waarvan 5 cent gedoneerd wordt aan Provinciale LandschappenNL. 100% groene stroom van Nederlandse zon- en windenergie.
- ANWB –> €0,34 starttarief. Lijkt gebruik te maken van het Eneco eMobility netwerk.
- Eneco eMobility –> Geen starttarief bij Eneco eMobility laadpunten. €0,61 bij overige laadpunten. 100% groene stroom van Europese zon en wind.
- GreenNL – €0,30 starttarief. 100% groene stroom van Hollandse windmolens.
Na dit uitzoekwerk heb ik besloten om alsnog een laadpas bij GreenChoice aan te vragen voor het opladen buiten Zuid-Holland. Wat prijs betreft is dit niet alleen een van de betere, GreenChoice staat ook bijzonder goed in de top groenste energieleveranciers van de consumentenbond met een score van 9,9 uit 10. Niet alle groene stroom is namelijk even groen.
De groenste manier om je auto op te laden
De groenste manier om je auto op te laden is om thuis een laadpaal te installeren én een zo duurzaam mogelijke energieleverancier te kiezen. Helaas heb ik zelf deze optie niet door het gebrek aan een tuin of eigen parkeerplek.
En nu duurzamer de weg op!
Inmiddels staat er bij mij 800km op de teller, zit ik nog steeds op de eerste tank benzine en kan die nog even vooruit. Echt een stapje beter! 🙂