in ,

Kijktip: De echte kosten van de mode-industrie

Documentaire over de exploitatie van de mode-industrie

Deze documentaire gaat over de kleding die wij dragen, de mensen die ze maken en de impact die ze hebben op onze planeet. In 2013 stortte een fabriek in Bangladesh in, Rana Plaza. 1134 mensen kwamen om het leven en het bracht pijnlijk aan het licht wie de prijs betaalt voor onze zucht naar nieuwe kledingtrends. Een must voor iedereen die een beter beeld wilt krijgen van de kleding die wij dragen, wie die gemaakt heeft en de vele effecten die volgen. De documentaire komt alweer uit 2015. Is dat dan nog wel relevant vraag je je af? Helaas wel.

Bekijk hieronder: The Exploitation of the Fashion Industry: The True Cost

Onze mening over deze documentaire

Jaren geleden keek ik deze documentaire voor het eerst. Met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen zag ik wie écht betaalden voor die goedkope shirts van de H&M in mijn kast. De oproer na het instorten van Rana Plaza en ook de grote media aandacht voor deze documentaire twee jaar later maakten voor mij één ding duidelijk: deze praktijken zouden we nooit, nooit meer zien. Bijna een decennium later moet ik concluderen dat mijn vertrouwen ongerechtvaardigd was. Er is nog bar weinig veranderd en door de jaren heen waren er meer verhalen van fabrieksinstortingen of branden waarbij mensen om het leven kwamen omdat de supervisors de werkers hadden ingesloten. Zodat zij niet weg konden lopen van hun werk.

Daar komt nog bij dat de Covid-19 pandemie het probleem zelfs weer versterkte. Grote kledingketens annuleerden hun orders terwijl de producten al gemaakt waren. Het waren de werkers die niet betaald kregen en met honger in hun maag naar bed moesten.

Deze documentaire laat meer zien dan alleen de werkers die onze kleding maken. Maar het zijn de beelden en verhalen van de werkers die bij mij jaar na jaar blijven hangen. De aandacht voor het probleem lijkt wat te zijn weggezakt, maar het probleem staat nog. Dus ja, dit is een kijktip. Een urgente kijktip om ons weer te realiseren waarom we dat shirtje bij de Zara beter kunnen laten hangen en deze ketens te vragen; ‘Who made my clothes?’.

Geschreven door Sascha

Sascha is al een aantal jaren op missie om haar persoonlijke leven duurzamer te maken. Ze is er dol op om ook anderen hiervoor te enthousiasmeren, maar doet dit liever door zelf het goede voorbeeld te geven in plaats van een ander iets op te dringen.

Crush, Brush and Smyle – Zijn tandpastatabletten de nieuwe hit?

De Vegetarische Slager opent pop-up restaurant: De Vleesch Lobby